FAQ för VA-avdelningen

FAQ för VA-avdelningen

Felanmälan

Vanliga frågor och svar om fakturor för Va-avdelningen

Jag ska flytta, vad behöver jag tänka på gällande VA?

Du behöver anmäla detta via e-tjänsten<strong>Flyttanmälan</strong>

Jag har tappat bort eller inte fått min faktura, hur gör jag för att få en ny?

  1. Fakturan finns även på https://minasidor.alingsasenergi.se/
  2. Kontakta VA-avdelningen via <strong>vatten@alingsas.se</strong> och uppge kundnummer så skickar vi en ny faktura via mejl.
  3. Fakturorna kan komma via Kivra. Är abonnenten ansluten till Kivra och i vanliga fall hade fått fakturan via post får de dem nu via Kivra. Kolla gärna där först. Gick fakturan tidigare till annan person i hushållet går den nu deras Kivra.

Jag vill få uppskov på min faktura, hur gör jag då?

Kontakta VA-avdelningen via telefon eller mejl så försöker vi hjälpa till.

Uppge gärna kundnummer för att underlätta att hitta rätt i systemen.

Var finner jag information om Kivra, autogiro och frågor om min faktura?

Se vår sida omfaktura och betalning

När sker faktureringen för VA-abonnemangen

Faktureringen sker kvartalsvis i Januari, April, Juli, Oktober.

Vi har i dagsläget inte möjlighet att fakturera månadsvis.

Vanliga frågor och svar för VA-avdelningen

Jag vill göra en felanmälan, hur gör jag det?

Du kan göra en felanmälan via e-tjänsten:Felanmälan

Tjänsten gäller VA, trafik och gator, belysning, parker, nedskräpning osv.

Hur kontaktar jag VA-avdelningen?

Se kontaktvägarna till höger

Jag vill få SMS-meddelande vid till exempel vattenläcka eller driftstörning

Anmäl dig till SMS-tjänsten på<strong>https://alingsas.se/sms</strong>

Läs mer om tjänsten här:

Jag har fått ett SMS-meddelande om larm kopplat till min vattenmätare, vad ska jag göra nu?

Läs mer om vad larmen betyder och hur dessa kan avhjälpas på

Kontakta VA-Ledningsnäteller kontakta VA-avdelningen via mejl för att få hjälp med att till exempel studera registrerad vattenförbrukning.

Vad har vattnet för PH

Vattnet har ca pH 8

Finns det PFAS i vattnet?

Nej, det finns inga uppmätta halter av PFAS i dricksvattnet i någon del av Alingsås kommun.

Vad har vattnet för hårdhet?

Vattnets hårdhet mäts i så kallade tyska hårdhetsgrader (°dH). I Alingsås tätort samt Västra Bodarna och Ingared är hårdheten ca 1 °dH, vilket klassas som mycket mjukt vatten. I Bjärkeområdet är hårdheten ca 2-3 °dH, vilket klassas som mjukt vatten.

Det luktar från en avloppsanläggning, vad kan kommunen göra åt det?

Kommunen jobbar ständigt med förbättrande åtgärder för luktreducering vid pumpstationer och reningsverk. Kolfilter är en metod för detta, medan en annan metod är dosering av Nutriox. Du kan göra en felanmälan via e-tjänsten<strong>Felanmälan</strong>

Det är stopp i avloppet, vad gör jag?

Det beror på vad som orsakat stoppet. Ibland kan det räcka med att hälla en hink eller två med vatten i toalettstolen så att det skapar ett tryck som gör att proppen släpper. Vid mer komplicerade stopp kan ledningarna behöva kontrolleras och/eller spolas med hjälp av en spolbil. Fastighetsägaren har ansvar för ledningarna inne på tomten fram till förbindelsepunkten, som oftast är ca 0,5 m utanför fastighetsgränsen. Därefter är det kommunens ansvar.

www.alingsas.se/bygga-bo-och-miljo/kommunalt-vatten-och-avlopp/kommunalt-dricksvatten-och-avlopp/kommunalt-avloppfinns vägledning i broschyrernaTa hand om ditt ledningsnätochKällaröversvämning.

Jag behöver få vattnet avstängt till min fastighet.

Kontakta VA-Ledningsnät

Det rinner vatten på gatan på ett onormalt vis.

Gör en felanmälan via e-tjänstenFelanmälanalingsas.se/trafik-och-gator/felanmalan, eller kontakta VA-avdelningen via<strong>vatten@alingsas.se</strong>.

Allmänna frågor om pågående projekt och grävarbeten för VA.

Kontakta VA-avdelningen via mejl.

Kontakta VA-avdelningen

Telefon:0322-61 62 60
Mejl:

Kontakta VA-Ledningsnät

Telefon:0322-61 63 15
Mejl:

Kontakta VA-Reningsverket

Telefon:0322-61 62 97
Mejl: