Avgift för livsmedelskontroll
På den här sidan kan du läsa varför du betalar för livsmedelskontroll och hur din avgift beräknas.
Varför betalar du en avgift?
Kommunen är enligt lag skyldig att ta betalt för den livsmedelskontroll som utförs. Grundprincipen är att du som driver en verksamhet ska stå för de kostnader som uppstår i samband med kontrollen.
Vad ingår i kontrollen?
När vi gör livsmedelskontroll betalar du för hela kontrollen. Kontrollen omfattar, utöver själva kontrollbesöket, även:
- förberedelser
- granskning av dokument
- bedömningar
- rapportskrivning
- efterarbete
- –
-
E-tjänster för livsmedel
Om vi behöver göra enuppföljande kontrollför att säkerställa att brister är åtgärdade tillkommer även en avgift även för den tiden.
Hur beräknas din avgift?
Avgiften baseras på den tid vi lägger ner på kontrollen, inklusive allt för- och efterarbete. Tiden multipliceras med kommunens aktuellt timtaxa. Du får en faktura efter att kontrollen är genomförd.
Hur ofta får du kontroll?
Hur ofta din verksamhet får planerad kontroll beror på den kontrollfrekvens som bestäms utifrån en riskklassning. Verksamheter med högre risk får kontroll oftare.
Avgift för registrering av verksamheten
Alla livsmedelsverksamheter måste vara registrerade. När du registrerar en verksamhet tar kommunen ut en avgift för registrering.
Avgifter och taxor
Avgifter och taxor inom miljöbalken, alkohol, tobak, livsmedel m.m.
Anmälan om misstänkt matförgiftning
Anmälan om ny eller förändrad livsmedelsverksamhet
Frågor och svar
Vad kostar det att registrera en livsmedelsverksamhet?
Det kostar 3 040 kronor att registrera en livsmedelsverksamhet. Avgiften ska täcka de kostnader kommunen har för handläggning av registreringen och riskklassning av verksamheten.
Vilka ska betala för livsmedelskontroll?
Livsmedelsföretagare debiteras för livsmedelskontroll. Hur ofta kontroll av verksamheten sker beror på den kontrollfrekvens som tilldelats verksamheten enligt riskklassningsmodellen. Alingsås kommun använder Livsmedelsverkets modell för riskklassning och fastställande av kontrollfrekvens.
Avgift betalas efter utförd kontroll. Avgiftens storlek baseras på den tid som har lagts ner i kontrollärendet och kan därför variera från olika tillfällen.
Avgiften bestäms genom att multiplicera antalet kontrolltimmar med den kommunala timavgiften. Timavgiften för livsmedelskontroll är för närvarande 1 520 kronor. Timavgiften är indexbaserad och kan räknas upp varje år. Läs mer i dokumentet Taxa för avgifter enligt livsmedelslagstiftningen.
Vad ingår i kontrolltiden?
I kontrolltiden ingår inte bara inspektionen på plats i din livsmedelsverksamhet. Även inspektörens tid för planering av inspektionen och rapportskrivning efter inspektionen med mera räknas in i kontrolltiden.
Vad kostar en uppföljning?
Avvikelser som uppmärksammas vid en planerad kontroll kan medföra att en uppföljande kontroll behöver göras för att se att avvikelserna åtgärdas. Livsmedelsföretagaren behöver då även betala för den uppföljande kontrollen. Avgiftens storlek bygger på den tid som behövs för att handlägga ärendet.
Timavgiften är 1 520 kronor.
När ska du betala?
Avgift för ansökningar och anmälningar faktureras i samband med ärendet enligt gällande taxa.
För verksamheter som ska betala årlig tillsynsavgift sker det normalt sett i början av året.
För livsmedelsverksamheter sker fakturering för kontrollavgift efter genomförd kontroll.
