Riskklassning och kontrollavgift
På den här sidan kan du läsa hur ofta din livsmedelsverksamhet får kontroll, varför du betalar avgift och hur den beräknas.
Hur bestäms kontrollfrekvensen?
När du registrerar din livsmedelsverksamhet tilldelas den enkontrollfrekvens för planerad kontroll. Hur ofta kontrollen sker beror på verksamhetensriskklass, som bland annat baseras på de aktiviteter som utförs i verksamheten.
Kontrollfrekvensen anges i antal kontroller per fem år. Verksamheter med högre risk får fler kontroller. Bygg- och miljönämnden använderLivsmedelsverkets riskklassningsmodellför att beräkna kontrollfrekvens.
Vem utför kontrollen?
Kontrollerna utförs av livsmedel- och hälsaenheten inom samhällsbyggnadsförvaltningen på uppdrag av bygg- och miljönämnden.
Varför betalar du avgift och hur beräknas den?
Du betalar en avgift eftersom kommunen enligt lag ska ta betalt för den insats som utförs. Avgiften baseras på den tid som handläggare hos livsmedel- och hälsaenheten lägger ner på ärendet, inklusive:
- kontrollbesöket
- förberedelser och planering av kontrollen
- efterarbete och rapportskrivning
Timavgiften för livsmedelskontroll bestäms av kommunfullmäktige i Alingsås. Avgiften betalas av den som driver verksamheten och faktureras efter att kontrollen har genomförts.
Mer information
Vill du veta mer om riskklassningsmodellen som styr kontrollfrekvensen kan du läsa på Livsmedelsverkets webbplats (länk nedan).
E-tjänster för livsmedel
Anmälan om misstänkt matförgiftning
Anmälan om ny eller förändrad livsmedelsverksamhet
Frågor och svar
Vad kostar det att registrera en livsmedelsverksamhet?
Det kostar 3 040 kronor att registrera en livsmedelsverksamhet. Avgiften ska täcka de kostnader kommunen har för handläggning av registreringen och riskklassning av verksamheten.
Vilka ska betala för livsmedelskontroll?
Livsmedelsföretagare debiteras för livsmedelskontroll. Hur ofta kontroll av verksamheten sker beror på den kontrollfrekvens som tilldelats verksamheten enligt riskklassningsmodellen. Alingsås kommun använder Livsmedelsverkets modell för riskklassning och fastställande av kontrollfrekvens.
Avgift betalas efter utförd kontroll. Avgiftens storlek baseras på den tid som har lagts ner i kontrollärendet och kan därför variera från olika tillfällen.
Avgiften bestäms genom att multiplicera antalet kontrolltimmar med den kommunala timavgiften. Timavgiften för livsmedelskontroll är för närvarande 1 520 kronor. Timavgiften är indexbaserad och kan räknas upp varje år. Läs mer i dokumentet Taxa för avgifter enligt livsmedelslagstiftningen.
Vad ingår i kontrolltiden?
I kontrolltiden ingår inte bara inspektionen på plats i din livsmedelsverksamhet. Även inspektörens tid för planering av inspektionen och rapportskrivning efter inspektionen med mera räknas in i kontrolltiden.
Vad kostar en uppföljning?
Avvikelser som uppmärksammas vid en planerad kontroll kan medföra att en uppföljande kontroll behöver göras för att se att avvikelserna åtgärdas. Livsmedelsföretagaren behöver då även betala för den uppföljande kontrollen. Avgiftens storlek bygger på den tid som behövs för att handlägga ärendet.
Timavgiften är 1 520 kronor.
När ska du betala?
Avgift för ansökningar och anmälningar faktureras i samband med ärendet enligt gällande taxa.
För verksamheter som ska betala årlig tillsynsavgift sker det normalt sett i början av året.
För livsmedelsverksamheter sker fakturering för kontrollavgift efter genomförd kontroll.
Externa länkar
Livsmedelsverket
Relaterade sidor
Avgifter för livsmedelskontroll
Enheterna för miljö, livsmedel och hälsa
Telefontider
Måndag – onsdag kl. 9-12
Fredag kl. 9-12
Telefon:
Mejl:
