Nyansökan ekonomiskt bistånd
Du ska göra en nyansökan om:
- Du söker ekonomiskt bistånd för första gången.
- Det har gått mer än två månader sedan du senast sökte och inte längre har ett öppet ärende för ekonomiskt bistånd.
- Läs igenom informationen på hemsidan och gör eventuellt en provberäkning (länk nedan).
- Ring Mottaget på telefonnummer 0322-61 72 52. Telefontid: Måndag-fredag, kl 13.15-14.30
- Du måste vara folkbokförd i Alingsås kommun för att kunna söka.
- Har du redan ett pågående ärende ska du istället söka via e-tjänsten eller lämna in en pappersansökan till din handläggare.
- Ekonomiskt översikt som visar alla dina bankkonton.
- Kontoutdrag för samtliga bankkonton för de tre senaste månaderna.
- Aktuellt hyreskontrakt samt hyresfaktura.
- Senaste Deklarationen eller Kontrolluppgift från Skatteverket. Om du har barn behöver du även lämna in Kontrolluppgift för dem.
- Underlag för de kostnader du söker bistånd till.
- Planering med Arbetsförmedlingen (finns på Mina sidor på Arbetsförmedlingens hemsida).
- De senaste tre aktivitetsrapporterna (eller egen lista med sökta arbeten om du inte har gjort detta).
- Lämna in aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
- Anställningsavtal om du har en anställning.
- Annan information som du tycker är viktig för din ansökan.
- Finns besparingar behöver dessa först användas.
- Finns tillgångar som fordon, fastighet, fonder eller aktier behöver dessa säljas.
- Finns möjlighet att få andra ersättningar och bidrag behöver dessa sökas. Det kan till exempel handla om underhållsstöd, bostadsbidrag, sjukpenning eller a-kassa.
- Är du arbetslös behöver du vara inskriven på Arbetsförmedlingen. Du behöver också aktivt söka arbeten och delta i kommunens eller Arbetsförmedlingens aktiviteter.
- Är du sjuk behöver du ha ett aktuellt läkarintyg som visar att du inte kan arbeta.
- Om ni är sammanboende eller gifta är ni försörjningsskyldiga för varandra. Det innebär att ni behöver söka försörjningsstöd tillsammans.
- Om du är föräldraledig på heltid behöver du tar ut föräldrapenning för sju dagar i veckan.
Ekonomiskt bistånd ska ge en skälig levnadsnivå, motsvarande vad en låginkomsttagare beräknas ha råd med. Du kan bara få bistånd om du inte har några andra möjligheter att försörja dig. Tanken är att det ekonomiska biståndet ska vara en tillfällig lösning. Socialsekreterare kommer att utreda din ekonomi och de uppgifter du lämnar in.
Vid beräkning av biståndet tas alla dina inkomster med, även swishar och insättningar. Du har ett eget ansvar att planera för din ekonomi och vi kommer att kontrollera de senaste tre månadernas inkomster.
Hur du söker ekonomiskt bistånd
OBS!
Frågor och svar
Så här går ansökan till
1. Kontakta Mottaget via telefon
Du behöver först kontakta Mottaget via telefonnummer: 0322-61 72 52. Telefontid: måndag-fredag, kl. 13.15-14.30. Vid telefonsamtalet kommer vi ställa några frågor om din situation, och om du vill gå vidare registreras en ansökan.
2. Fyll i ansökningsblankett
Efter aktualisering kommer du direkt att få en länk via sms eller mejl så att du kan göra en digital ansökan. Du behöver signera din ansökan med e-legitimation, till exempel Mobilt Bank-ID, när du loggar in. Är ni två som söker ska båda signera ansökan.
Du behöver fylla i alla fält i formuläret. Mer detaljerad information om hur du fyller i din ansökan finnshär. Det går att skicka meddelanden till din handläggare via e-tjänsten om du har frågor. Handläggaren kan också kontakta dig om till exempel något mer behöver lämnas in.
Om digital ansökan inte är möjlig för dig kan du göra en pappersansökan. Den kommer då att skickas hem till dig via posten. Du lämnar sedan in ifylld ansökningsblankett tillsammans med övriga handlingar till socialförvaltningen på Sidenvägen 7 F.
3. Ta fram underlag till din ansökan
Tillsammans med ifylld ansökningsblankett behöver du lämna in följande handlingar:
Om du är arbetslös
Om du är sjuk
Om du är anställd
Övrigt
4. Du blir kallad till möte
När du har lämnat in en komplett ansökan kommer din handläggare kontakta dig och boka in ett möte. På mötet kommer vi att prata om både dåtid, nutid och framtid. Vi går också igenom de handlingar du lämnat in. Mötet brukar ta ungefär en timme.
5. Beslut och utbetalning av pengar
Utredningen kan ta upp till 10 arbetsdagar efter att din ansökan är komplett. Beviljat bistånd betalas ut så fort som möjligt efter att beslutet har tagits. Om du gör en digital nyansökan kan du logga in i e-tjänsten för att se beräkning, beslut och när bistånd betalas ut.
6. Fortsatt behov av ekonomiskt bistånd?
Om du behöver fortsatt ekonomiskt bistånd söker du varje månad viae-tjänsten. Pappersansökan är möjlig för den som behöver det. Du bör lämna in en komplett ansökan mellan den 15-20 varje månad för att vara säker på att få pengar utbetalt till den 26:e.
För att ha rätt till försörjningsstöd behöver du följa den planering som har bestämts. Du och din handläggare kommer att diskutera planeringen månad för månad.
Hur mycket får du i ekonomiskt bistånd?
Hur mycket du får i ekonomiskt bistånd påverkas av hushållets tillgångar och inkomster. Själva grunden i biståndet kallas förRiksnorm och är fasta summor som bestäms av regeringen. I Riksnormen ingår kostnader för livsmedel, kläder/skor, fritid/lek, hygien och barnförsäkring. Kostnader för sådant som förbrukningsvaror, dagstidning, telefonabonnemang och tv-avgift ingår också i Riksnormen.
Utöver detta kan du få bistånd till boendekostnad, el, arbetsresor, hemförsäkring, och medlemskap i fackförening samt a-kassa om du har dessa kostnader. Även kostnader för bredband, läkarbesök, medicin inom egenavgiften samt avgift till barnomsorg kan beviljas.
Dina skyldigheter
Övrig information
###### Fel uppgifter
Du måste genast meddela socialsekreteraren om din situation förändras. Vid varje ansökan om bistånd måste du lämna riktiga uppgifter om dina inkomster och utgifter. Om du lämnar fel uppgifter kan du bli tvungen att betala tillbaka felaktigt utbetalda pengar. Socialförvaltningen måste också anmäla misstanke om bidragsbrott till Polisen.
###### Överklagan
Socialförvaltningen måste ge dig ett skriftligt beslut på din ansökan. Om du har fått avslag har du alltid rätt att överklaga. Information om hur du gör det lämnas tillsammans med beslutet. Om du vill kan socialsekreteraren hjälpa dig. Du behöver överklaga senast tre veckor efter att du fått beslutet.
###### Sekretess
Socialförvaltningen behandlar de uppgifter som är viktiga för utredningen. Du har rätt att läsa vad som skrivits om dig och säga vad du tycker om det. Dina uppgifter sparas i fem år efter att kontakten avslutats. All personal på socialförvaltningen har tystnadsplikt och får inte lämna ut information om dig till andra.
###### Personuppgifter
Socialförvaltningen behöver spara och använda personuppgifter om dig. Personuppgifter är till exempel ditt namn, personnummer och adress. Vi behöver använda dina personuppgifter för att kunna handlägga din ansökan och fatta beslut om bistånd eller insats. Vi använder aldrig fler personuppgifter än vad som krävs för vårt arbete. För mer information om Alingsås kommuns hantering av personuppgifter, se vår hemsida:
